header image

Hygiëne op scholen

Een hygiënische school: wat valt er te leren?

Met de uitbraak van het coronavirus is, naast het houden van afstand tot elkaar, het belangrijk een goede persoonlijke en omgevingshygiëne te hebben om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hygiëne is de praktijk van het onderhouden en bevorderen van een goede gezondheid door reinigen en desinfecteren, om zo de keten van infectie te doorbreken. Een goede hygiëne vereist naast het regelmatig wassen van handen, het in kaart brengen van de kritische contactpunten, om deze vervolgens te reinigen en wanneer nodig, te desinfecteren. Overleg dit met uw schoonmaakorganisatie.

Op een school komen veel mensen bijeen: leerkrachten en andere werknemers, leerlingen en ouders. Voor infectieziekten, zoals Covid-19, is dit een walhalla voor verspreiding. 

Op deze pagina leest u over hygiëne op scholen. Liever de informatie in een compacte brochure?

>> Download de brochure Hygiëne op scholen

 
 

Personeel

Infectieziekten zoals Covid-19 verspreiden zich van mens tot mens. Het is ontzettend belangrijk om de overdracht van infecties te stoppen, om verspreiding in te perken.

Enkele zaken zijn algemeen van belang:

  • Blijf bij lichte verkoudheidsklachten thuis
  • Nies in je elleboogplooi of papieren zakdoeken. Gooi zakdoeken meteen weg en pas handhygiëne toe.
  • Houd afstand indien mogelijk.
  • Bij gebruik niet-medische mondmaskers, was deze na gebruik bij minimaal 60 graden. Vervang deze maskers na maximaal 4 uur of als deze zichtbaar vuil of vochtig zijn.
  • Vervang het linnen na iedere gast. Was deze dagelijks op minimaal 60 graden

Daarbij blijft handen wassen (of zonder water en zeep in de buurt handen desinfecteren) de basis van alle hygiëne.

Kritische contactpunten op school

Om gasten en personeel tegen infecties door het coronavirus of andere micro-organismen te beschermen, is het van belang om de kritische contactpunten hygiënisch te houden. Deze kritische contact punten kan je hygiënisch houden door goed te reinigen en waar nodig te desinfecteren. Volg de relevante hygiënecodes die gelden voor restaurants/cafés/bars voor algemene voedselveiligheid.

Kritische punten KLASLOKAAL

  • Deurklinken
  • Telefoons
  • Lichtknoppen en andere schakelaars
  • Bureaus/Tafels
  • Stoelen
  • Puntenslijpers en andere metalen oppervlakken (leermiddelen, speelgoed, speelmateriaal)

Kritische punten WC

  • Deurklinken en handgrepen
  • Lichtknoppen en andere schakelaars
  • Doortrekknoppen en kranen
  • Wc-brillen en spatwanden
  • Dispensers en houders van papieren handdoeken en wc-rollen

Kritische punten KANTINE

  • Deurklinken en handgrepen
  • Lichtknoppen en andere schakelaars
  • Voedselcontactoppervlakken
  • Handcontactoppervlakken
  • Transparante schermen (sneeze guards)
  • Betaalsysteem en pinautomaat
  • Dispensers en houders van papieren handdoeken
  • Oppervlakken van tafels/stoelen/banken/(bar)krukken

Kritische punten KANTOREN

  • Deurklinken en handgrepen
  • Telefoons
  • Lichtknoppen en andere schakelaars
  • Bureaus/Tafels
  • Metalen oppervlakken

Kritische punten SPORT-/GYMZAAL

  • Deurklinken en handgrepen
  • Lichtknoppen en andere schakelaars
  • Voedselcontactoppervlakken
  • Sportapparaten
  • Harde oppervlakken zoals banken en stoelen
  • Buitenkant van kluisjes
  • Wc-brillen en spatwanden
  • Kranen
  • Dispensers en houders van papieren handdoeken

Speciale aandacht voor de toiletten

Zoals in de lijst hiervoor getoond, zijn er verschillende kritische contactpunten binnen de WC-ruimten op scholen. Niet alleen in het wc-hokje zelf, maar ook daarbuiten is goede hygiëne noodzakelijk. 

Vereniging Schoonmaak Research deed in 2013 al onderzoek naar de verbetermogelijkheden van de hygiënische toestand van toiletten. Het doel van dit onderzoek was het vaststellen van de mogelijke maatregelen. Er zijn vijf interventiemaatregelen geselecteerd, te weten: schoonmaken volgens interne instructies, volgens standaard methodiek, met een schone katoenen doek, met een microvezeldoek en water, en drogen na schoonmaken. Om het effect van de interventiemaatregelen goed te kunnen beoordelen, werd in een haalbaarheidstest het maximaal haalbare schoonmaakresultaat bepaald. In deze test werd onderzocht welk hygiëneniveau kan worden bereikt indien alle omstandigheden gunstig zouden zijn. Uit het haalbaarheidsonderzoek bleek dat in de praktijksituatie, waarbij geen desinfectie werd toegepast, het kiemgetal door schoonmaken maximaal met ongeveer 1 log-eenheid gereduceerd kan worden. 

Het gebruik van de microvezeldoek met water, schoonmaken met een schone katoenen doel en het drogen na schoonmaken geven de beste resultaten. Reducties van 2 log-eenheden - wat bij desinfectie mogelijk is - bleek nite haalbaar met deze maatregelen. Er bleek uit de risico-analyse dat er een klein risico is om ziek te worden door het bezoek aan de toiletten op basisscholen. Hierbij blijkt een belangrijke vondst: makkelijk vuil blijkt zich ook door schoonmaken zelf te verspreiden. In gevallen van vuil water of het gebruik van een vuile doek kan dit het geval zijn. Advies is daarom: gebruik wanneer mogelijk nieuw materiaal en zorg voor schoon water. 

Benieuwd naar het gehele onderzoek? Lees hier verder.